Minder verzuim na begeleiding Professional Organizer
Veel werknemers hebben door de 24-uurs economie en alle moderne communicatiemiddelen last van infostress. De geboden informatiestromen kunnen niet snel genoeg verwerkt worden. In combinatie met andere stressfactoren kan dit leiden tot een structurele stresssituatie, met verzuim tot gevolg. Professional organizing blijkt een positief effect te hebben op infostress. De problemen met onder andere een overvolle e-mailbox en de onoverzichtelijke werkvoorraad nemen fors af door de begeleiding van een Professional Organizer. Dat blijkt uit onderzoek naar de effectiviteit van de dienstverlening van professional organizers door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).
Werkstress kent verschillende vormen en oorzaken, bijvoorbeeld teveel werk in combinatie met privé-problemen, inefficiënte werkgewoontes en baanonzekerheid door de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het afgelopen decennium zijn de moderne communicatiemiddelen en onze 24-uurs economie daar nog bijgekomen als stress-veroorzakers. Met de komst van alle moderne communicatiemiddelen wordt immers vaak van medewerkers verwacht dat ze 24/7 bereikbaar zijn en ’s avonds en in het weekend ook hun mail lezen en behandelen. Verder is overwerken in veel organisaties eerder regel dan uitzondering. Daarnaast kan niet iedereen de snelle technologische vernieuwingen bijhouden. Het gevolg? Infostress. Er komt teveel informatie in korte tijd op mensen af, waarvan verwacht wordt dat ze die snel kunnen verwerken. En niet iedereen kan dat. In combinatie met een overvolle mailbox loert het gevaar van infostress dan snel om de hoek. En structurele infostress kan tot verzuim leiden.
Volgens Anke Algera, voorzitter van de NBPO, is verzuim of zelfs een burn-out waaraan een structurele informatie-overload ten grondslag ligt, te voorkomen. "Werkgevers verwachten dat iedereen zijn/haar werk wel kan organiseren, maar niet iedereen heeft voldoende kennis en vaardigheden op zak om structuur te scheppen in een overvolle mailbox of de baas te worden over de waan van de dag. Ook heeft niet iedereen de discipline of de ruimte om in privé-tijd de rust te nemen. Dit is noodzakelijk om te herstellen van de inspanningen op het werk en zichzelf weer op te laden, wanneer er steeds nieuwe werkgerelateerde informatie op hem of haar afkomt. Als de juiste vaardigheden worden aangeleerd, kan een deel van de infostress-gerelateerde problemen voorkomen worden. Bij die vaardigheden gaat het om praktische zaken zoals werkvoorraad beheren, grenzen stellen en mailbeheer.”